En vecka på Kalmar Slott

En vecka på slottet bjuder på många roller och arbetsuppgifter. Från prinsessa till slottstjänare till gömma-mig-i-matsalen-och-låtsas-sova-när-barnen-kommer-in-med-riddaren-på-riddarguidningen till spökkärring. Det känns som om man dag för dag hamnade lite lägre i den kungliga titeltrappan, haha. Gillar att det är så stor skillnad mellan första och sista bilden.
Idag var jag då spökkärring och guidade runt gruppen i fånghålan, paradvåningen (slottets finare del) och avslutade turen i tortyrkammaren. Hu, vad obehagliga historier de fick höra! Hittills har jag haft ca 20 personer på mina guidningar, men i dag kom det hela 86 personer och ville gå med! Kul och klurigt eftersom det var svårt att få plats överallt. Dock delade vi upp gruppen innan vissa rum så att alla inte gick in samtidigt, det hade varit omöjligt och det finns en maxgräns på antalet tillåtna personer i rummen. Det sista rummet på guidningen hade jag själv aldrig varit inne i förr, så det var ruskigt spännande.
 
Obs! Bild från i somras!
Efter guidningen var slut passade jag och en arbetskamrat på att smyga runt på slottet och utforska en del av de rum som är stängda för allmänheten. Jag fick bland annat vara inne i ett par torn och se entresolen, en fantastisk fin sal som bara används vid speciella tillfällen. Vi gick också upp i Rödkullatornet, tornet längst till höger på bilden. Det var en riktigt gammal brant stentrappa man fick klättra upp för och på väggarna hittade vi skrift som skrevs för länge sedan. Superspännande! Och till sist kom vi längst upp i tornet. Ser ni att det är fönstergluggar i tornet? Där stod jag och tittade ut över Kalmarsundsparken från en vinkel jag aldrig varit med om förr.
 

Tadaa! Visst är det häftigt? Slottet är verkligen mycket större än man kan tro! Ser fram emot att utforska fler utrymmen i sommar!
 
 

Kommentera här: