Mitt Projektarbete

(Jag vet, konstigt format på bilderna, men de är printscreenade och skärmklippta)
 
Idag tänkte jag att jag skulle skriva lite om mitt gymnasieprojekt som jag har sysslat med det senaste året. Jag började i juli förra året och nu, nio månader senare, är det dags att avsluta det. Jag har ju skrivit om det någon gång tidigare på min gamla blogg, men det vore kul att berätta lite mer om det.
Eftersom jag tycker om att fotografera kände jag att det vore roligt att ge mig själv en utmaning och på det sättet utvecklas som fotograf. Därför bestämde jag mig för att göra en fotobok med anknytning till musik eftersom det är något som betyder mycket för mig.
 
Vad skulle jag fota då? Jo, jag kom på att det vore roligt att ta reda på vad som händer i naturen årstid för årstid. Så jag valde ut tio platser i Kalmar som jag åkte till en gång i månaden och fotograferade. Tanken var att få bilderna så identiska som möjligt, d.v.s. samma gren ska synas på samma plats i varje bild, samma träd ska synas på samma plats osv. Det var riktigt svårt! Jag har fotat på frihand hela tiden och har heller inte använt mig av några stödlinjer eller "rutnät"; en inställning som gör att man kan se ett rutnät på displayen och på så vis lättare veta var varje träd, gren, sten osv. ska vara. Så man kan lugnt säga att det varit en utmaning :) Sista omgången bilder tas nästa helg någon gång, tur att våren äntligen har kommit igång! Annars hade jag blivit utan vårbilder.
 
Till slut har jag valt ut en bild från varje årstid till varje plats och infogat dem i en digital fotobok som jag sedan ska beställa hem. Var kommer då musiken in i bilden? Jo, till varje bild tyckte jag att det vore fint med ett citat av något slag och kom på att jag kunde citera delar av olika låttexter. Alla låttexter är så klart skrivna av Håkan Hellström, haha :) Men jag ville att boken skulle bli personlig och just Håkan Hellström fick stor betydelse för mig under det gångna året.
 
Där har vi mitt projekt! Det blev ett ganska långt inlägg men jag hoppas att ni orkade läsa det :)
 

Kommentera här: