0 Läs mer >>
Idag har det varit släkt på påskmiddag hemma hos oss, dock missade jag middagen eftersom jag praktiserade så jag fick äta i efterhand. Efter maten kopplade pappa in ett usb i tv:n och visade sina bilder han tog när vi var i Afrika och då kom jag att tänka på ett par coola smycken jag köpte och fick när vi var där. Ringen köpte jag i en butik någonstans längs vägen när vi åkte genom Tanzania och armbandet fick jag av en masai när vi besökte deras by, spännande! :)

Som ni kanske har märkt har det blivit väldigt mycket allmänt-inlägg på sistone. Jag vill ju försöka ha en fotoblogg och fylla på fotografering-kategorin, men jag har ingen fotoinspiration nu på vintern. Visst, man kan fota saker inomhus, men jag kommer inte på några intressanta motiv. På torsdag ska det visst komma snö igen... Så fotograferingen verkar få ligga på hyllan ett tag till, plus att jag är upptagen med annat ganska ofta. Men jag ska försöka ut och fota minst en gång på påsklovet :)

Ha det fint!

A Little Piece Of Afr...

0 Läs mer >>
Påskaftonen till ära får jag ta och bjuda på en påskharebild :) (Sen kan vi strunta i detaljerna att bilden är tagen i januari och att det i själva verket inte är en hare, utan en kanin)

Glad Påsk på er!

Glad Påsk!

2 Läs mer >>
Vinter, 17 januari 2012
Vår, 27 april 2012
Sommar, 20 juni 2012
Höst, 14 oktober 2012

Blogginspirationen försvann i takt med att snön började ösa ner från himlen. Det verkar aldrig ta slut. Men jag försöker tänka på vad en vän sa till mig, att det är onödigt att gå runt och klaga på snön, våren kommer inte fortare för det. Och det har han ju helt rätt i, man blir ju bara på dåligt humör av att gå runt och gnälla :) Dagen på slottet var jättetrevlig och rolig förresten!

Dagens inlägg får handla om några favoriter från förra året. Jag bestämde mig för att välja ut en favoritbild från varje årstid, och detta är vad jag kom fram till.

Vinter: Bryggorna en bit nedanför huset

Vår: Vägskälet vid Södra Utmarken

Sommar: Ulrik Munthers konsert i Göteborg

Höst: En massa löv på Svinö

Trevlig kväll!

Favoriter Från 2012

0 Läs mer >>
Sent inlägg, jag vet. Men jag har haft fullt upp hela dagen. Klockan 9 ringde väckarklockan (efterlängtad sovmorgon) och vid 11 började min praktik. Platsen ser ni på bilden, Kalmar slott :) Jag har i och för sig varit på slottet och praktiserat tidigare, men aldrig vintertid (eller vår, det beror på hur man ser det). Man får ha på sig så himla snygga kläder när man jobbar på slottet som gör att man ser ut som att man kommer från renässanstiden, kul! Idag fick jag stå i butiken och försöka lära mig hur kassan fungerade och jag fick även gå runt en stund och vakta den nya utställningen "Kunglig Vintage". Utställningen består av ett 60-tal klänningar från det svenska kungahuset. Alla klänningarna har burits av antingen en prinsessa eller drottning. Visst låter det häftigt? :)
På eftermiddagen var det dags för slottets årliga påskkärringparad, så jag och två arbetskamrater klädde ut oss till påskkärringar och lekte lekar med alla barnen som kom. De var så söta i sina påskkläder :) Jag kommer troligtvis vara med i en av våra lokala dagstidningar på lördag, skoj!
Sen efter praktikens slut var det direkt iväg på teaterlektion, så jag kom hem för drygt en timme sedan. Heldag, minsann! Ser fram emot morgondagen :D

Praktik

0 Läs mer >>
Vad jag inte upptäckte igår var att Picmonkey även har gjort nya strukturer som man kan leka lite med, och det är precis vad jag har gjort idag. Bilden i sig är ganska gammal, men jag piffade upp den lite idag och resultatet blev... ja, konstigt, haha. Men ganska roligt :)

The Cat From Space

Originalet
Radiance
Bokeh
Goddagens! Idag har jag suttit och funderat på vad dagens inlägg ska handla om. Idre-serien är ju slut nu, så det blev till att hitta på något nytt. Då kom jag på att Picmonkey har kommit med nya filter som jag gärna ville testa och här ser ni mina försök. Blev inte så jättenöjd, men har kort om tid och kommer vara upptagen i kväll, så jag la tyvärr inte så mycket tid på redigeringen. Men det ska bli kul att testa någon gång då jag har mer tid. Nu börjar mitt bildarkiv tömmas på intressanta bilder, så vi håller tummarna för att våren kommer igång snart så jag kan fylla på mitt lager :) Imorgon är jag ledig från skolan och efter det ska jag praktisera på Kalmar Slott hela påskhelgen. Kanonkul! Sen är det lov!

Testar Filter

0 Läs mer >>

Här har vi en bild på alla som skulle ta oss upp på fjälltoppen, både Kalmar och Eskilstuna. En gruppbild är ett måste på en sån här resa! :) Här fick vi för övrigt sticka ner skidorna i snön eftersom det var för brant för att skida upp.
Uppe på toppen! Det var riktigt spännande att ta sig upp eftersom det blåste väldigt kraftigt, men vi hade våra skidstavar att ta kraft med och till slut satt man där uppe och tittade ut över Idre Fjäll. Häftigt!
Den här bilden på Kalmarläraren Chrille är tagen på toppen av det lilla berget och jag tycker själv att bilden blev riktigt cool eftersom man ser slalombackarna på Idre slalomområde långt bort och backarna ligger ganska lågt i bild, vilket gör att man kan se att vi var högt uppe :)
På väg ner blåste det ganska kraftigt, men som tur var hade man ju snö runt omkring sig om man skulle trilla omkull.
Framme! Nu är vi tillbaka till skidområdet och civilisationen, haha :) Alla var nöjda och glada och fick vara med om en oförglömlig resa! Den var jobbig att genomföra, men nu i efterhand känns det jätteroligt och häftigt! :)

Slut på Idre-resan!

0 Läs mer >>
Den här bilden togs ganska tidigt på morgonen när jag var precis nyvaken. Solen var på väg upp och det var cirka 15 minusgrader. Jag fick en otrevlig liten överraskning när jag öppnade mitt linsetui för att sätta i mina kontaktlinser. Det visade sig att linserna hade frusit fast! Men som tur är verkar det som att linsvätska innehåller något som gör att den inte blir helt genomfrusen, för det var lätt att pilla loss linserna sen. På natten fick alla sitta eldvakt en timme var, vilket var ganska trevligt. Vi hade nämligen kamin inne i tältet, annars hade det blivit på tok för kallt. Jag sov faktiskt riktigt gott :)
Den här dagen skulle vi ge oss iväg på en dagslång skidtur. Tanken var att vi skulle sova ännu en natt i tält, men det blev alldeles för kallt på natten så vi bestämde oss för att skida tillbaka till hotellet. Men först skulle vi som sagt ut på skidtur!
Visst ser det kallt ut?! :)
Efter att ha skidat oss upp för en relativt brant uppförsbacke tog jag den här bilden. Det var ganska tungt att ta sig upp, men som tur var fick jag hjälp av en av killarna från Eskiltuna som tog min packning :)
Imorgon kommer sista delen! :)

0 Läs mer >>
Såhär såg det ut när vi var framme vid platsen vi skulle slå upp våra tält på. Alla stack ner sina skidor och stavar i snön för att de inte skulle försvinna, så det blev nästan en liten skidskog haha :) Skidturen gick bra, men jag stötte på lite problem, hehe. Jag visste nämligen inte hur man svänger eller stannar med längdskidor. Och självklart börjar turen med att vi ska åka ner för en backe. Men till slut, efter att ha stått och trampat runt i toppen av backen i kanske 10 minuter lärde jag mig att ploga. Det var ju inte så svårt! Kul var det också, men jag var ganska rädd, haha, eftersom jag var säker på att jag skulle köra rakt in i ett träd. Men jag klarade mig :) När vi nästan var framme stötte vi på en 3 km lång uppförsbacke i skogen vi skulle tampas med, så då åkte skidorna av och jag gick istället. Snacka om att man var trött när man kom fram!
Här har Eskiltuna-gänget fått upp sitt tält. Båda grupperna (Kalmar och Eskilstuna) grävde ut en grop att ha tältet i för att snövallarna skulle skydda mot blåsten. Mycket praktiskt för snövallarna fungerade även som köksbänk och soffa! :)
De här fjälltopparna såg vi från tältplatsen. Vad jag inte visste var att vi senare skulle gå upp och sätta oss på toppen, men det gjorde vi!

Fler bilder kommer!

0 Läs mer >>
Jag är tillbaka! Efter några kalla, händelserika och spännande dagar i fjällen var det ganska skönt att komma hem igen. Men vad mycket man har fått vara med om! Jag har aldrig sovit i tält på vintern, aldrig sett fjällen, aldrig sett renar, aldrig bestigit ett berg (litet, men ett berg (typ)), men allt detta fick jag göra! Jag åkte med natur- och friluftslivgruppen från min skola om jag har glömt att berätta det.
Vi åkte i söndags (den 17:e) och satt på en buss i cirka 11 timmar innan vi kom upp till Idre. Lite sov man på bussen som tur var, och jag råkade vakna just när vi stod bredvid en dunge med en massa smala träd som morgonsolen lyste igenom. Direkt ville jag kasta mig ut ur bussen och fotografera, men vi hade ju inte tid med det, haha :) När vi nästan var framme i Idre fick vi se tre renar i vägkanten, kul! Väl framme åkte vi till skidcentret och hämtade ut längdskidor innan vi åkte till hotellet. Där träffade vi ett härligt gäng från JB-gymnasiet i Eskilstuna som läser samma kurs som oss. Kul att träffa folk från samma skola, men en annan stad. Skolorna hade planerat att vi skulle genomföra Idre-resan tillsammans, och sagt och gjort. Vi hade jättekul! :)
Dagen efter påbörjades själva skidresan ut på fjället. Dock hann vi inte långt (vi hann inte ens få på oss skidorna) innan vi stötte på problem. Det visade sig att jag hade fått fel typ av skidstav och någons skida gick sönder, så jag fick åka skoter tillsammans med en kille ur personalen och hämta ny utrustning. Galet roligt! Han berättade att han körde i cirka 50-60 km/h och vi åkte ner för en slalombacke, vilken känsla! Superkul! Sedan satte resan ut på fjället igång. Men det får ni läsa om i morgon :)

Det blir kanske ganska långa inlägg om resan, men det finns så mycket att berätta. Hoppas att ni har tålamod! Fler bilder kommer såklart!

2 Läs mer >>
Dagen då jag fotograferade containern fick jag sällskap av en liten katt, trevligt trevligt! Jag hade just klättrat upp för kanten på containern för att se vad som låg i den (nyfiken som bara den) när katten dök upp från ingenstans. "Åh, ett nytt fotomotiv, hurra!" tänkte jag och försökte knäppa ett par kort på kissen. Lättare sagt än gjort, den ville hellre komma fram och gosa och ville inte sitta stilla. Typiskt katter, haha :)

Nu åker jag snart till skolan för att övernatta innan morgondagen, så vi hörs om cirka en vecka!
Ha det bra allihop!

Oväntat Besök

0 Läs mer >>
Större delen av eftermiddagen och kvällen har gått åt till att packa och förbereda resan som startar på söndag. Men jag ska faktiskt tjuvstarta resan imorgon och sova över på skolan tillsammans med mina kompisar som också ska med till Idre. Det ska bli verkligen bli superroligt! Min gamla lilla Nikon får följa med upp, så jag ska försöka ta mycket kort. Håller tummarna för att vi ska få se norrsken, dock tror jag att man måste ha väldans tur om man ska få se det.
Som ni kan se kommer jag ha med mig en ganska stor ryggsäck som för tillfället är väldigt tung, men alla mina varma kläder ligger där i just nu. När vi åker ut på fjället kommer jag ha vinterkläderna på mig så klart. På nedre bilden ser ni mitt så kallade "jägarsnus". Hasselnötter, russin och mörk choklad blandat ihop blev en riktigt smaskig kombination.
Imorgon blir nog ett blogginlägg också, sedan dröjer det till fredag innan jag skriver igen.
Trevlig helg! :)

Nu Är Jag Redo!

0 Läs mer >>
Först och främst: Grattis till min mamma på födelsedagen! Tyvärr kommer jag inte kunna vara hemma så mycket idag, just nu sitter jag i skolan, men pappa, brorsan och jag firade henne på morgonen med paket :) Sen gav jag mig av till skolan i snöstormen, på cykel... Inga vurpor, men svårt att se var det. Väl framme i skolan var det dags för mig att hålla ett föredrag och blodet och vårt försvar på naturkunskapen. Jättekul var det och det var superkul att lyssna på vad de andra hade skrivit om också. Nu ska jag snart iväg på en återträff med luciagänget som troligtvis kommer hålla på ända till ikväll, men det ska bli roligt.
Nu börjar det märkas på de elever som ska med till Idre att vi närmar oss avresedagen. Kl. 05.00 på söndag morgon går bussen och vi ska upp till det 20 grader kalla vinterlandskapet och tälta, åka skidor, busa i snön och lära oss allt om vinterfriluftsliv. Smått nervös, men taggad på samma gång.
Bilderna då. Så här såg det ut för ungefär ett år sedan. Solen sken och värmde och vitsipporna blommade för fullt. Nu är det snö, snö, snö och på sina ställen lite snö. Jaja, vetskapen om att det faktiskt kommer en vår förr eller senare får väl muntra upp en lite :)

Torsdag Och Allt Vad ...

Vi två, 17 år.

Sen Vi Var Sjutton År

Det känns lite som om våren var här och vände. Vissa dagar var det ju runt 10 plusgrader och vindstilla, men nu har det blivit iskallt igen. Bilden är dock inte tagen den här våren, utan förra året. Jag har hört att detta är den kallaste mars-månaden sedan 1961... När ska vi få lite värme egentligen?
Nu när jag redigerade den här bilden tycker jag att det var synd att jag inte rensade upp innan jag tog bilden. Det ljusa lövet i förgrunden retar mig ganska ordentligt och jag försökte bli av med det i Ps, men det gick tyvärr inte så bra. Så det här blir en påminnelse till mig själv: Rensa upp innan du tar bilden! :)

Violet

0 Läs mer >>
Den här bilden togs för ganska längesen, nästan ett år närmare bestämt. Någon hade skrivit ett citat på ryggen av en bänk jag hittade uppe på en hög kulle med utsikt över havet och horisonten. Hela citatet lyder: "Du bär jeans, du har nåt. Du är min definition av pop" och jag tror det är en del ur en låttext eller något. Men jag fastnade mest för orden "du är min", hehe. Sen glömde jag bort bilden ända tills förra veckan eller något. Ikväll fick jag en känsla av att det var min bror som skrivit citatet, så jag haffade honom när han gick förbi, och mycket riktigt var det han som skrev det :) Roligt!

Idag har jag varit borta i stort sett hela dagen (därav det sena inlägget). Först var det skola som vanligt och efter det gick jag och fikade med lite kompisar (i fyra timmar...) och nu sitter jag och ska snart käka pannkakor :D