Rom - Del 3

Peterskyrkan, världens största kyrka i världens minsta stat, Vatikanstaten. Så det blev en utomlandresa till, fast till fots. Vatikanstaten är bara en halv kvadratkilometer stort och kyrkan tar upp cirka en tredjedel av hela landet. I en byggnad till höger om kyrkan (syns inte i bild) bor Påven.
Här gick vi runt i flera timmar eftersom det fanns så mycket att titta på. Jag var uppe på utsidan av kupolen och fotade Rom från 135 meter höjd, häftigt! Bilderna kommer nog imorgon.
 
 Taket inne i kyrkan, helt fantastiskt!
 
 Stundtals tittade solen fram och lyste genom kupolens fönster.
 
 En av de mindre kupolerna, fotad från undersidan.
 
 Ännu en av de mindre kupolerna.
 
  Här står jag på insidan av den största kupolen och kunde titta ner på allt folk som gick omkring nere på golvet. Det var väldigt kul att man fick gå upp i kupolen och se både insidan och utsidan på nära håll. Kupolen är gjord av Michaelangelo, så det kändes riktigt häftigt att stå mitt i ett av hans konstverk.
 
Som jag skrev igår blir det två inlägg om Vatikanstaten och Peterskyrkan. Jag tog så mycket bilder här inne att det skulle troligtvis bli ett väldigt långdraget inlägg om jag visade alla på samma gång. Så ni får se mer imorgon!
 
 

Kommentera här: