Cameras And Stuff

Idag plockade pappa upp en låda från källaren som var full av gamla kameror och diverse tillbehör. Lilla julafton nästan haha, det fanns mycket kul att titta på. Den här Nikon F60:n till exempel. Den användes när jag var liten, men jag har inget minne av den. 
 
Här har vi en betydligt äldre kamera, nämligen en Contax. Väldigt snygg! Hur gammal den är vet jag inte, men jag drog slutsatsen att den har en hel del år på nacken eftersom den är så sliten. Märket Contax har jag faktiskt inte hört talas om tidigare, men efter att ha läst lite om märket fick jag reda på att Contax gav ut den första systemkameran. Märket på objektivet har jag heller inte hört talas om tidigare, Vivitar. Lite nytt ska man lära sig varje dag, haha.
 
Den här lilla tegelstenen till kamera känner jag däremot igen! Den hade vi innan vi köpte vår första digitala kamera. Tung är den minsann, den lilla rackaren, haha. Vad jag inte visste var att vi har en fjärrutlösare som hör till kameran. Dock tror jag inte att vi använde den någon gång.
 
Den här lilla väskan innehöll vad jag tror är linser av något slag. Jag har helt enkelt inte så bra koll på kameratillbehör, jag har ju bara haft kompaktkameror i mina dagar så jag har inte använt mig av så mycket tillbehör.
 
Slutligen hittade jag ett 200 millimeters Tamronobjektiv. Kanske skulle kunna använda detta om jag köper en systemkamera någon gång i framtiden :)
 
På eftermiddagen tog pappa och jag en promenad med varsin kikare och spanade lite fågel. Såg bland annat skäggdoppingar, vigg, trädkrypare, hägrar, skedänder och lite annat smått och gott :)

Kommentarer:

1 Louise:

skriven

Vad mysigt att ha så gamla kameror sparade! :)

Svar: Ja, det var väldigt skojigt att plocka fram dem :) Egentligen skulle jag vilja ställa dem på någon hylla, bara för att de är fina :)
Lisa Karlsson

Kommentera här: