Effekter I Nikon Coolpix P500

Goddagens! Jag tänkte att jag idag skulle visa en av funktionerna i min kamera. Den kallas filtereffekter och är kort och gott fem olika typer av effekter man kan lägga på bilden efter man tagit den. Jag använder dessa väldigt sällan, utan redigerar bilderna i datorn istället men nån gång ibland kan man nog ha användning av dessa. Lekte mycket med dem när jag nyligen hade skaffat kameran. Bilderna är helt oredigerade, bortsett från filtereffekterna såklart :)
Original
Stjärnfilter - Den här har jag använt ett par gånger och tycker att effekten är ganska snygg.
 
Original
Selektiv färg - Med hjälp av denna effekt kan man göra hela bilden svartvit förutom en färg som man själv kan välja. Dock finns det ingen stor färgskala att välja på och man kan heller inte ställa in färgkänslighet, så ni ser att vallmon är lite gråspräcklig istället för att skifta i flera röda nyanser.
 
Original
Miniatyreffekt - Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara den här effekten, men den ger en varmare ton och gör att föremålet ser lite "mindre" ut eller vad man nu ska kalla det. Miniatyr helt enkelt.
 
Original
Mjuk - Den här effekten suddar ut kanterna på bilden. Det finns tre olika styrkor att välja mellan och här har jag använt mig av den svagaste. Om ni jämför grenen i nedre vänstra hörnet med originalbilden så märker ni stor skillnad.
 
Original
Fisheye - Den här effekten tycker jag inte om för fem öre. Har inte använt den en enda gång, förutom nu när jag skulle visa den. Fast det kan ju bero på att jag inte vet vilka typ av motiv som passar i fisheye-effekt. Just nu valde jag en horisontbild bara för att det skulle synas tydligt.
 
Sådär ja, det var mina filtereffekter. Använder dem som sagt väldigt sällan, men man kanske skulle börja leka lite med dem igen :)
 
Trevlig helg!

Kommentarer:

1 Simon G:

skriven

Stjärnfilteret var ju rätt najs, slipper man ju att ha ett sådant filter på objektivet ;). Sparas orginalbilden eller skriver man över den med effekten? :)

Svar: Ja, om jag ska välja en favorit av effekterna så blir det absolut stjärnfiltret, det blir lagom mycket stjärnor :) Originalbilden sparas, mycket praktiskt! :)
Lisa Karlsson

Kommentera här: