Rom - Del 5

Colosseum gör sig väldigt bra i svart-vitt! Jag hade sett fram emot att se Colosseum under hela resan. Det är nog det första jag tänker på när någon nämner Rom.
 
Det var faktiskt mindre än jag hade föreställt mig, men det var ju såklart jättestort i alla fall!
 
Här står vi i höjd med själva arenagolvet, som inte finns längre. Det var gjort av trä och försvann för längesedan. De små "murarna" ni ser i nedre tredjedelen av bilden är i själva verket väggar till en massa gångar i ett slussystem. Här slussades gladiatorerna ut på arenan för att slåss mot djur eller andra gladiatorer med livet som insats, medan publiken roades av striderna. Usch och fy!
 
När mamma och jag berättade för vänner att vi skulle se både Venedig, Florens och Rom (och Orvieto) på bara en vecka, så undrade många hur vi skulle hinna med så mycket på så kort tid. Vi hann, och fick se så fantastiskt många spännande platser, och Colosseum (äntligen har jag lärt mig stava namnet) var bara en av dem. Så det blir nog ett par inlägg till från Rom, dock inte så mycket historiska byggnader (förutom Forum Romanum, det får jag inte glömma att visa). Hoppas att ni tycker att det är intressant att se bilder från resan, i vilket fall som helst är det nog bra för mig att skriva ner lite saker från resan innan jag glömmer dem, haha.
 
Ha en fin kväll! Själv ska jag kolla på det nya avsnittet av Midsomer Murders.

Kommentera här: