Rom - Del 2

Dagens inlägg kommer handla om olika stadsrundturer vi gjorde i Rom. Här har vi Pantheon, en väldigt gammal byggnad som står mitt på ett torg. Väldigt häftig!
 
 Pantheons kupol. Det var en stor öppning i mitten av kupolen och när det började regna regnade det såklart in. Det var minsann ingen liten regnskur heller, det flöt vatten på gatorna till slut. Det kom ett par åskknallar vid ett par tillfällen och jag var helt säker på att hela stan gick i två bitar, så hög var smällen! Jag antar att ljudnivån beror på att i stort sett hela staden är byggd i sten. Läskigt!
 
 Den här fina kyrkan heter Sant'Agnese in Agone och står på torget Piazza Navona. Den fyrkantiga pelaren till vänster i bild är en obelisk, ursprungligen från Egypten. Under obelisken finns en fontän, Fontana dei Quattro Fiumi med statyer som föreställer fyra floder i människoform. Tyvärr kommer jag inte ihåg alla fyra, men Nilen och Donau är i alla fall med.
 
Den här bilden är tagen en helt annan dag än de föregående bilderna. Mamma och jag strosade runt på egen hand och fick plötsligt syn på ett brudpar som blev fotade av några fotografer. Så jag ställde mig bredvid och knäppte ett par kort jag också, och försökte se lite professionell ut. Fast det gick inte så bra, man såg helt uppenbart att jag var turist, haha.
 
Nästa Italien-inlägg kommer handla om Vatikanstaten och Peterskyrkan. Troligtvis kommer jag behöva göra flera inlägg om kyrkan eftersom jag tog väldigt många bilder där inne. Det är nog inte bara världens största kyrka, utan troligtvis den mest utsmyckade också.
 

Kommentera här: