Redigering - steg för steg

Idag tänkte jag visa hur jag redigerade en bild vars resultat jag blev väldigt nöjd med. Jag har lekt lite med den vid olika tillfällen och kommit på nya saker jag velat ändra eller lägga till, så allt har inte gjorts på en och samma gång :)
 
Originalet
 
Steg 1: Här har jag gjort det jag oftast brukar göra. Justerat ljusstyrkan, highlightsen, skuggorna och kontrasten lite grann för att få en lite mer dramatisk bild och skarpare silhouetter (svårt ord att stava till :P) av träden. Till detta har jag använt Picmonkey.com.
 
Steg 2: Från början hade jag inte tänkt att göra mer med bilden än steg 1. Men jag bestämde mig för att göra en vertikal-horisontell redigering eftersom jag var nyfiken på hur bilden skulle se ut på det viset. För att lyckas med detta följde jag en tutorialSimons blogg, spana in om ni också vill lära er! :) 
 
Steg 3: Efter steg två tänkte jag igen att jag var färdig med bilden. Men jag fick för mig att leka vidare lite, så jag öppnade den i Picmonkey igen och lade på en effekt som de kallar Yester-color. Resultatet blev blekare och lite vintage-aktigt, något jag gillar :) Den här bilden lade jag upp på min facebook och namngav den "The world is upside down". Först efteråt kom jag på att jag kunde skriva titeln i bilden, vilket jag gjorde i efterhand :)
 
Steg 4: Sagt och gjort! Jag lade till titeln i bilden och vred och vände lite på orden för att göra det hela lite roligare att titta på. Såhär blev resultatet! Enkelt att göra och väldigt kul :)
 
Det finns verkligen oändligt mycket att göra i redigeringsväg! Väldigt roligt att pilla med då och då, jag tycker även att det är kul att göra flera versioner av samma bild. Även om det är samma bild från början kan de bli väldigt olika varandra beroende på hur man redigerar dem :)
 

Kommentarer:

1 emma:

skriven

sv: Åh tack:)
Så fint!

Svar: Tack! :)
Lisa Karlsson

Kommentera här: